Nazwa usługi: PRZEKAZANIE 1,5% NALEŻNEGO PODATKU ROLNEGO
1. Wymagane dokumenty
- Wniosek o przekazanie 1,5% należnego podatku rolnego RPU-1
- Załącznik do wniosku o przekazanie 1,5% należnego podatku rolnego – dane pozostałych podatników ZRPU-1
- Ewentualne pełnomocnictwo.
2. Formularze
Druki wniosku o przekazanie 1,5% należnego podatku rolnego są dostępne w Biurze Podawczym – pokój nr 7 na parterze, w pokoju nr 9, w pokoju nr 10 na I piętrze Urzędu Gminy Tczew oraz na stronie internetowej http://www.bip.gmina-tczew.pl w zakładce „wnioski i formularze”.
3. Opłata skarbowa
Nie podlega.
4. Termin załatwienia sprawy
Wniosek o przekazanie 1,5% należnego podatku rolnego składa się w terminie od dnia 1 marca do dnia 15 listopada danego roku podatkowego.
5. Tryb odwoławczy
Nie przysługuje.
6. Uwagi i dodatkowe informacje
Zgodnie z art. 6d ust. 1 ustawy o podatku rolnym organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce położenia gruntów, na wniosek podatnika podatku rolnego, będącego osobą fizyczną, oraz podatnika podatku rolnego będącego rolniczą spółdzielnią produkcyjną przekazuje kwotę w wysokości 1,5% należnego podatku rolnego na rzecz wybranego przez tego podatnika podmiotu uprawnionego. Stosownie do art. 6d ust. 4 ustawy o podatku rolnym we wniosku dotyczącym przekazania podmiotowi uprawnionemu 1,5% należnego podatku rolnego, podaje się, na rzecz jakiego podmiotu uprawnionego ma być przekazana kwota 1,5% należnego podatku rolnego, wskazując numer wpisu podmiotu uprawnionego w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Zgodnie z art. 6d ust. 5 pkt 2 ustawy o podatku rolnym wniosek może być złożony za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Przekazywanie wniosku za pomocą środków komunikacji elektronicznej następuje na adres do doręczeń elektronicznych organu podatkowego, niemniej w 2025 r. przekazywanie wniosku za pomocą środków komunikacji elektronicznej może następować również za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej organu podatkowego na elektronicznej platformie usług administracji publicznej (ePUAP). Wniosek przekazywany za pomocą środków komunikacji elektronicznej jest opatrywany kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem osobistym, albo podpisem zaufanym.
Zgodnie z art. 6d ust. 3 ustawy o podatku rolnym warunkiem przekazania kwoty 1,5% jest zapłata w pełnej wysokości podatku należnego stanowiącego podstawę obliczenia tej kwoty. Oznacza to, że dopiero po stwierdzeniu, że nastąpiła zapłata w pełnej wysokości podatku należnego organ podatkowy jest uprawniony do przekazania obliczonej kwoty.
7. Miejsce składania dokumentów
Wnioski należy składać w Biurze Podawczym - pokój nr 7 na parterze.
8. Miejsce załatwienie sprawy
Pokój nr 9 i nr 10 na I piętrze Urzędu Gminy Tczew, od poniedziałku do piątku w godz. urzędowania Gminy Tczew - tel: (0-58) 530-51-34, (0-58) 500-56-40.
poniedziałek - środa 7.30-15.30
czwartek 7.30 – 16.30
piątek 7.30 – 14.30
9. Podstawa prawna
Ustawa z dnia 13 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o podatku rolnym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1450).
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2025 r. poz. 111)
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2023 r. w sprawie wniosku o przekazanie 1,5% należnego podatku rolnego (Dz. U. z 2023 poz. 2821).
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie przekazywania za pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz opatrywania podpisem elektronicznym wniosku o przekazanie 1,5% należnego podatku rolnego (Dz. U. z 2024 poz. 280).
Lista podmiotów uprawnionych: pobierz
Karta sprawy: pobierz
Wniosek: pobierz
Załącznik do wniosku: pobierz