Przejdź do treści

Ulga z tytułu nabycia gruntów / Ulga inwestycyjna

Wymagane dokumenty:

Ulga z tytułu nabycia gruntów:

1. Oświadczenie o otrzymanej nieotrzymanej pomocy.

2. Wniosek o ulge z tytułu nabycia.

3. Formularz informacji przedstawianych przez wnioskodawcę.

4. Oświadczenie o powiązaniach kapitałowych.

Ulga inwestycyjna:

1. Wniosek o ulge inwestycyjną

2. Zestawienie faktur 

3. Formularz pomoc w rolnictwie inna niż de minimis

4. Oświadczenie o niekorzystaniu ze środków publicznych i VAT

Miejsce złożenia dokumentów:

Dokumenty należy składać w Biurze Obsługi Klienta - na parterze urzędu pokój nr 7 lub przesłać pocztą na adres:
Urząd Gminy w Tczewie
ul. Lecha 12
83 – 110 Tczew

Opłaty:

Nie podlega opłacie skarbowej

Termin i sposób załatwienia:

Załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego - bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej– nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania

Podstawa prawna:

1.    Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 z późn. zm.),
2.    Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tj. Dz. U. z 2020 r., poz. 333),
3.    Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (tj. Dz. U. z  2021 r., poz. 743),
4.    Obwieszczenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 stycznia 2018 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zaświadczeń de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie i rybołówstwie (Dz. U. z 2018 r., poz. 350),   
5.    Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53 poz, 311),   
6.    Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. z 2010 r., poz. 1704),
7.    Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez wnioskodawcę o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. Nr 121,poz.810),                        
8.    Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1857/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu  w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych  oraz rozporządzenie zmieniające (WE) nr 70/2001 (Dz. Urz. UE L 358 z  16.12.2006 r.)

Tryb odwoławczy:

Od decyzji służy prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji. W przypadku wniesienia odwołania opłaty skarbowej nie pobiera się.

Inne informacje:

Zwolnienie z tytułu nabycia lub powiększenia gospodarstwa rolnego
1.    Zwalnia się od podatku rolnego grunty przeznaczone na utworzenie nowego gospodarstwa rolnego lub powiększenie już istniejącego do powierzchni nieprzekraczającej 100 ha, będące przedmiotem prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego, nabyte w drodze umowy sprzedaży lub będące przedmiotem umowy o oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste albo wchodzące w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, objęte w trwałe zagospodarowanie.
2.    Okres zwolnienia wynosi 5 lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaistniały wyżej wymienione zdarzenia.
3.    Jeżeli podatnik nabywa lub obejmuje grunty o powierzchni mniejszej niż 100 ha, zwolnienie dotyczy gruntów kolejno nabywanych lub obejmowanych w trwałe zagospodarowanie do powierzchni łącznie nieprzekraczającej 100 ha.
4.    W razie nabycia gruntów od indywidualnych właścicieli gospodarstw rolnych, nie stosuje się zwolnienia, jeżeli nabywca jest małżonkiem, krewnym w linii prostej lub jego małżonkiem, pasierbem, zięciem lub synową sprzedawcy gruntów.
5.    Zwolnienia i ulgi z tytułu nabycia gruntów z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa w drodze umowy sprzedaży nie stosuje się, jeżeli przedmiotem nabycia są grunty objęte uprzednio przez nabywcę w trwałe zagospodarowanie.
6.    Za trwałe zagospodarowanie, uważa się objęcie gruntów w dzierżawę lub użytkowanie wieczyste na okres nie krótszy niż 10 lat.
7.    Zwalnia się od podatku rolnego grunty gospodarstw rolnych powstałe z zagospodarowania nieużytków - na okres 5 lat, licząc od roku następnego po zakończeniu zagospodarowania.
8.    Po upływie okresów przedmiotowych zwolnień, stosuje się ulgę w podatku rolnym, polegającą na obniżeniu podatku w pierwszym roku o 75% i w drugim roku o 50%.
Ulga inwestycyjna
1.    Podatnikom podatku rolnego przysługuje ulga inwestycyjna z tytułu wydatków poniesionych na:
a) budowę lub modernizację budynków inwentarskich służących do chowu, hodowli i utrzymania zwierząt gospodarskich oraz obiektów służących ochronie środowiska,
b) zakup i zainstalowanie deszczowni,
c) zakup i zainstalowanie urządzeń melioracyjnych i urządzeń zaopatrzenia gospodarstwa w wodę,
d) zakup i zainstalowanie urządzeń do wykorzystywania na cele produkcyjne naturalnych źródeł energii (wiatru, biogazu, słońca, spadku wód).
2.    Ulga inwestycyjna z tytułu wydatków wymienionych powyżej nie przysługuje, jeżeli wydatki te zostały sfinansowane w całości lub w części z udziałem środków publicznych (od 1 stycznia 2009 r.).
3.    Ulga inwestycyjna przyznawana jest decyzją wydaną na wniosek podatnika po zakończeniu inwestycji i polega na odliczeniu od należnego podatku rolnego od gruntów położonych na terenie Gminy Tczew w wysokości 25% udokumentowanych rachunkami nakładów inwestycyjnych.
4.    Ulga z tej samej inwestycji nie może być stosowana dłużej niż przez 15 lat.
5.    Podatnik traci prawo do odliczenia od podatku rolnego niewykorzystanej kwoty ulgi inwestycyjnej w przypadku sprzedaży obiektów i urządzeń, od których przyznana została ta ulga lub przeznaczenia ich na inne cele.
6.    Kwota ulgi inwestycyjnej niewykorzystana przez podatnika przechodzi na jego następców, jeżeli gospodarstwo rolne zostało nabyte stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników lub w drodze dziedziczenia.
7.    Osobom fizycznym posiadającym gospodarstwo rolne kwota ulgi inwestycyjnej jest odliczana z urzędu w decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego.
8.    Podatnicy obowiązani do składania deklaracji na podatek rolny (osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej) odliczają określoną w decyzji w sprawie ulgi inwestycyjnej, kwotę przyznanej ulgi od należnego podatku rolnego.
Przedmiotowe zwolnienia i ulgi podatkowe stosuje się od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono wniosek.
Wymienione zwolnienia i ulgi w podatku rolnym stanowią pomoc publiczną i powinny być realizowane do wysokości pułapu określonego w art. 4 Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1857/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych.

Formularze i załączniki

Kategorie