Przejdź do treści

WYDANIE DOWODU OSOBISTEGO PO RAZ PIERWSZY

Wymagane dokumenty:

- Wypełniony wniosek o wydanie dowodu osobistego
- Ważny dokument paszportowy
- Inny dokument ze zdjęciem (w przypadku braku ważnego paszportu)
- Dokument podróży lub inny dokument stwierdzający tożsamość (dotyczy osoby, która nabyła
obywatelstwo polskie)

- Kolorową fotografię o wymiarach 35x45 mm, wykonaną na jednolitym jasnym tle, z równomiernym
oświetleniem, mającą dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmującą
wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80%
fotografii, przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, z zachowaniem symetrii w pionie,
i odzwierciedlającą w sposób niebudzący uzasadnionych wątpliwości wizerunku twarzy osoby.
Osoba na fotografii patrzy na wprost oraz ma naturalny wyraz twarzy, zamknięte usta, twarz
nieprzesłonięta włosami, widoczne brwi, oczy i źrenice, bez nakrycia głowy i okularów
z ciemnymi szkłami.
Fotografia powinna być wykonana na papierze fotograficznym przeznaczonym do drukarek
nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.
- Fotografię w formie pliku o rozdzielczości co najmniej 492x633 pikseli i wielkości nieprzekraczającej
2,5MB, tak aby fotografia zachowywała proporcje odpowiadające fotografii o wymiarach 35x45 mm
i spełniała wymogi określone w ustawie o dowodach osobistych - w przypadku wniosku składanego
na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej.
- Osoba z wadą narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach
z ciemnymi szkłami, o ile przedłoży orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub
orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub
nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami o orzekaniu o niepełnosprawności
i stopniu niepełnosprawności.

- Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku
fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny,
w takim przypadku wymagane jest zaświadczenie o przynależności do kościoła lub innego związku
wyznaniowego zarejestrowanego w Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z właściwymi dla nich
przepisami.
Osoba może także załączyć fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile uprawdopodobni,
że taka potrzeba wynika z konsekwencji przebytego leczenia lub zaistniałego wypadku.

- Dokument potwierdzający posiadanie obywatelstwa polskiego – na żądanie organu gminy,
w przypadku wątpliwości co do obywatelstwa osoby.   

Miejsce złożenia dokumentów:

Stanowisko ewidencji ludności i dowodów osobistych Urzędu Gminy w Tczewie – pok. 4 (parter).

Opłaty:

Nie podlega.

Termin i sposób załatwienia:

Wydanie dowodu osobistego następuje nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku, z możliwością przedłużenia terminu w trybie art. 36 kpa.

Biuro ewidencji ludności i dowodów osobistych Urzędu Gminy w Tczewie – pok.4 (parter).
Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminy na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej:
- osobiście w siedzibie organu gminy na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym
własnoręcznym czytelnym podpisem
- na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej (tylko dla dzieci do 12 roku życia), opatrzonym
kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym – ePUAP

W imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną
zdolność do czynności prawnych (dotyczy również osób małoletnich), wniosek o wydanie dowodu
osobistego składa rodzic, opiekun lub kurator. Przy składaniu wniosku wymagana jest
obecność osoby małoletniej, która ukończyła 5 rok życia oraz osoby ubezwłasnowolnionej.

Osoba małoletnia może złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego samodzielnie nie wcześniej
niż 30 dni przed datą 18 urodzin.

Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony
wniosek.
Dowód osobisty wydany osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych odbiera rodzic
albo opiekun.
Dowód osobisty wydany osobie posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych
odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego, rodzic albo kurator.
Odbiór dowodu osobistego wydanego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych
lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga obecności tej osoby.
Wyjątek stanowi osoba, która:
- nie ukończyła 5 roku życia
- ukończyła 5 rok życia i nie ukończyła 12 roku życia, jeżeli była obecna przy składaniu wniosku
w siedzibie organu gminy.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 10 września 2010 roku o dowodach osobistych .
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października 2021 roku
w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia,
unieważniania i zwrotu.
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 roku w sprawie
warstwy elektronicznej dowodu osobistego.

Tryb odwoławczy:

Odmawia się wydania dowodu osobistego, w przypadku gdy fotografia załączona do wniosku
przesłanego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej nie spełnia wymogów, o których
mowa w art. 29 ustawy o dowodach osobistych, lub wnioskodawca składa wniosek o wydanie
dowodu osobistego z naruszeniem innych przepisów ustawy.

Odmowa wydania następuje w drodze decyzji administracyjnej, która posiada rygor natychmiastowej
wykonalności.

Odwołanie od decyzji wnosi się do Wojewody Pomorskiego za pośrednictwem Wójta Gminy
Tczew w terminie 14 dni od daty jej złożenia.

Inne informacje:

Dowody osobiste wydane przed dniem 8 listopada 2021 roku zachowują ważność do upływu
terminów w nich określonych.
E-dowód to dowód osobisty z warstwą graficzną i warstwą elektroniczną. Dowód osobisty jest
dokumentem stwierdzającym tożsamość i obywatelstwo polskie oraz uprawnia do przekraczania
granic niektórych państw.

Ponadto umożliwia posiadaczowi:
- uwierzytelnienie w usługach online za pomocą profilu osobistego
- składanie podpisu osobistego
- potwierdzanie obecności w określonym czasie i miejscu

Prawo do posiadania dowodu osobistego przysługuje każdemu obywatelowi Rzeczypospolitej
Polskiej.
Pełnoletni obywatel RP zamieszkujący na jej terytorium jest obowiązany posiadać dowód osobisty.

Ważność dowodu osobistego:
- 10 lat od daty jego wydania – dla osób, które ukończyły 12 rok życia
- 5 lat od daty jego wydania – dla osób, które nie ukończyły 12 roku życia
- 12 miesięcy od daty jego wydania – dla osób, które ukończyły 12 rok życia i od której chwilowo
fizycznie nie jest możliwe pobranie odcisków któregokolwiek z palców w chwili składania wniosku o wydanie dowodu osobistego

Formularze i załączniki

Kategorie