Podatek leśny od osób fizycznych
- informacja o lasach (IL-1) + załączniki (ZIL-1, ZIL-2, ZIL-3),
- dokument uzasadniający powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie podatku leśnego, np. akt notarialny, prawomocne postanowienie sądu, odpis księgi wieczystej,
- inne dokumenty mogące stanowić dowód w sprawie,
- dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa albo jego odpis, wypis lub urzędowo poświadczoną kopię wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej w kwocie 17 zł - od każdego stosunku pełnomocnictwa (obowiązek uiszczenia opłaty skarbowej nie dotyczy małżonków, wstępnych, zstępnych i rodzeństwa).
Dokumenty należy składać w Biurze Obsługi Klienta - na parterze urzędu pokój nr 7 lub przesłać pocztą na adres:
Urząd Gminy w Tczewie , ul. Lecha 12, 83 – 110 Tczew
Nie podlega opłacie skarbowej
Załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego - bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej– nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania .
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).
Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (Dz.U. z 2019 r. poz. 888 ze zm.).
Komunikat Prezesa GUS z dnia dnia 20 października 2023 r. w sprawie średniej ceny sprzedaży drewna, obliczonej według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2023 r. (M.P. z 2023 r. poz. 1130).
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2019 r. w sprawie wzorów informacji o lasach i deklaracji na podatek leśny (Dz.U. z 2019 poz. 1126).
Od decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego służy prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku za pośrednictwem Wójta Gminy Tczew w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji. W przypadku wniesienia odwołania opłaty skarbowej nie pobiera się.
O wszelkich zmianach zaistniałych w ciągu roku podatkowego (zmiana sposobu wykorzystywania gruntów, zmiana właściciela – zawarcie umowy kupna-sprzedaży, zmiana adresu, zmiana klasyfikacji gruntów, przybytek lub ubytek powierzchni, itp.) oraz o powstaniu albo wygaśnięciu obowiązku podatkowego należy powiadomić tutejszy organ podatkowy w ciągu 14 dni od zaistnienia powyższych okoliczności.
Jeżeli las stanowi współwłasność lub znajduje się w posiadaniu osób fizycznych oraz osób prawnych, jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej lub spółek nie posiadających osobowości prawnej, z wyjątkiem osób tworzących wspólnotę mieszkaniową, osoby fizyczne składają deklarację na podatek leśny oraz opłacają podatek na zasadach obowiązujących osoby prawne.
O każdej zmianie adresu należy zawiadomić organ podatkowy. W razie zaniedbania tego obowiązku doręczanie pism pod dotychczasowym adresem ma skutek prawny.
Podatek na rok podatkowy ustalony w drodze decyzji płatny jest w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminach: do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego. Wpłaty można dokonać w Oddziale Banku Spółdzielczego mieszczącego się w siedzibie Urzędu Gminy Tczew do godziny 1300, u sołtysa lub na rachunek Gminy Tczew w Banku Spółdzielczym w Tczewie Nr 91 8345 0006 0000 0390 2000 0148 lub indywidualny wynikający z decyzji podatkowej.
Formularze i załączniki
- il1_informacja_na_podatek_lesny.pdf
- zil1__zalacznik_o_lasach_opodatkowanych.pdf
- zil2__zalacznik_o_lasach_zwolnionych.pdf
- zil_3__zalacznik_o_wspolwlascicielach.pdf
- komunikat_gus_srednia_cena_drewna_2025.pdf