Podatek od nieruchomości od osób fizycznych
- informacja o nieruchomościach o obiektach budowalnych (IN-1)+załączniki (ZIN-1, ZIN-2, ZIN-3),
- dokument uzasadniający powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości, np. akt notarialny, prawomocne postanowienie sądu, odpis księgi wieczystej,
- inne dokumenty mogące stanowić dowód w sprawie,
- dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa albo jego odpis, wypis lub urzędowo poświadczoną kopię wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej w kwocie 17 zł - od każdego stosunku pełnomocnictwa (obowiązek uiszczenia opłaty skarbowej nie dotyczy małżonków, wstępnych, zstępnych i rodzeństwa).
Dokumenty należy składać w Biurze Obsługi Klienta - na parterze urzędu pokój nr 7 lub przesłać pocztą na adres:
Urząd Gminy w Tczewie
ul. Lecha 12
83 – 110 Tczew
Nie podlega opłacie skarbowej
Załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego - bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej– nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania
1. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).
2. Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1170 z późn. zm.).
3. UCHWAŁA NR LXVII/570/2023 Rady Gminy Tczew z dnia 17 listopada 2023 r. w sprawie określenia wysokości stawek w podatku od nieruchomości (Dz. Urz. Woj. Pom. z 2023 r. poz. 5384).
4. Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 maja 2019 r. w sprawie wzorów informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości (Dz. U. z 2019 r. poz.1104).
Od decyzji służy prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku za pośrednictwem Wójta Gminy Tczew w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji. W przypadku wniesienia odwołania opłaty skarbowej nie pobiera się.
O wszelkich zmianach zaistniałych w ciągu roku podatkowego (wartość budowli, zmiana sposobu wykorzystywania budynków bądź gruntów, zmiana właściciela – zawarcie umowy kupna-sprzedaży, zmiana adresu, zmiana klasyfikacji gruntów, przybytek lub ubytek powierzchni, itp.) oraz o powstaniu albo wygaśnięciu obowiązku podatkowego należy powiadomić tutejszy organ podatkowy w ciągu 14 dni od zaistnienia powyższych okoliczności.
Jeżeli nieruchomość lub obiekt budowlany stanowią współwłasność lub znajdują się w posiadaniu osób fizycznych oraz osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej lub spółek nieposiadających osobowości prawnej, z wyjątkiem osób tworzących wspólnotę mieszkaniową, osoby fizyczne składają deklarację na podatek od nieruchomości oraz opłacają podatek na zasadach obowiązujących osoby prawne.
O każdej zmianie adresu należy zawiadomić organ podatkowy. W razie zaniedbania tego obowiązku doręczanie pism pod dotychczasowym adresem ma skutek prawny.
Podatek na rok podatkowy ustalony w drodze decyzji płatny jest w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminach: do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego. Wpłaty można dokonać w Oddziale Banku Spółdzielczego mieszczącego się w siedzibie Urzędu Gminy Tczew do godziny 1300, u sołtysa, na ogólny rachunek Gminy Tczew w Banku Spółdzielczym w Tczewie Nr 91 8345 0006 0000 0390 2000 0148 lub indywidualny wynikający z decyzji podatkowej.
Formularze i załączniki
- in1informacja_o_podatku_od_nieruchomosci.pdf
- zin1__zalacznik_o_nieruchomosciach_opodatkowanych.pdf
- zin2__zalacznik_o_nieruchomosciach_zwolnionych.pdf
- zin3__zalacznik_o_wspowlascicielach.pdf
- viii462024_podatek_od_nieruchomosci_2025.pdf